
Înainte de a stabili cât de riscant e mersul pe motocicleta cred ca ar fi util să definim în primul rând riscul.
Într-un articol mai vechi - Teoria riscului în alpinism - despre riscurile mersului pe munte, Marian Anghel îl citează pe Ulrich Beck care defineste riscul ca un pericol potențial, mai mult sau mai puțin vizibil.
Vom încerca în acest material să facem o comparație între alpinism și motocilism păstrând linia generală din articolul descris mai sus, astfel:
Doi factori sunt esențiali în stabilirea riscului, respectiv multiplicarea acestora:
probabilitatea de apariție & consecințele
Dacă unul din aceste două elemente este scăzut, atunci și riscul este scăzut, indiferent cât de mare este celălalt factor.
De exemplu
Un grup de copii pleacă din Cluj cu un autocar spre Cheile Bicazului. Probabilitatea ca ei să se ciocnească cu un TIR de mare tonaj este mică. Totuși, dacă așa ceva s-ar întâmpla, consecințele ar putea fi fatale, (consecințe maxime)..
Dacă vom merge cu bicicleta vara pe un traseu forestier, într-o zonă de deal vom avea foarte probabil mici zgarieturi cauzate de vegetație sau înțepături de insecte care nu ne pun în vreun fel viața în pericol. Consecințele sunt evident minore dar probabilitatea de producere este mare.
Percepția riscului:
Din perspectiva cuiva care nu îl practică, motociclismul se aseamănă pe alocuri cu alpinismul. În ambele situații percepția din exterior este că motocicliștii sunt niște nesăbuiți care fac tot posibilul să se pună în situații periculoase cu orice preț, niște rebeli fără sens sau chiar niște donatori de organe. Motociclismul apare deci ca o activitate extremă periculoasă și riscantă.
Dacă ar fi sa ne întoarcem la cei doi factori care ne ajută să stabilim Riscul, suntem cred de acord că, mai ales în România dar nu numai, probabilitatea de apariție a unui eveniment rutier nefericit este destul de ridicată datorită unor factori bine cunoscuți pe care nu îi vom detalia aici. Prin eveniment rutier nefericit ne referim la accidente pe șosele în care sunt implicate toate tipurile de vehicule sau pietoni.
Spre deosebire de mersul pe munte unde putem încadra pericolele în obiective (acele pericole care există indiferent dacă suntem noi acolo sau nu, care țin de vreme de exemplu sau de natură în general) sau subiective (acele pericole asupra cărora avem control, care țin de comportamentul sau conduita noastră, de deciziile pe care le luăm), mersul pe motocicletă mai adaugă un element neprevăzut și imprevizibil - alți participanți la trafic (probabil că am putea include și acest element la pericole obective).
Nu este greșit astfel să concluzionăm că mersul pe motocicletă nu este pentru oricine și că pericolele pot fi de natura obiectivă, subiectivă la care adăugăm si un important element de imprevizibil. De ce suntem atunci atât de îndrăgostiți de motociclism și ce putem face să reducem riscurile la minim. (nu la 0 pentru că aproape nicio activitate umană nu are risc 0).
Mersul pe motocicletă este o aventură asemănătoare cu sentimentele pe care le aveam când eram copii si mergeam cu bicicletele cu prietenii. Motocicleta îți dă astfel șansa să prelungești aventura și ca adult, indiferent de vârstă. Singur sau cu un grup de prieteni, pe distanțe de doar câțiva km sau în expediții lungi, mersul pe motocicletă îți va pune un zâmbet pe față de fiecare dată și la orice vârstă. Nu căutăm astfel pericolul. Căutăm aventura și acea stare de bine pe care o găsim pe motocicletă.
Noi avem cinci sfaturi pentru voi care sper să vă fie de folos
1. Nu porni la drum, chiar dacă e cald și ești sigur pe reflexele și experiența ta fără echipament complet. - Gear Up
2. Încearcă să-ți perfecționezi stilul și abilitatea de a conduce motocicleta indiferent de vârstă sau de experiență. Tot timpul vei avea de învățat lucruri noi. Asta dacă nu ești Valentino Rossi.
3. Fii umil în trafic. Nu brava și nu forța limitele motocicletei sau ale tale. Nu ai nimic de demonstrat nimănui.
4. Respectă pe cât posibil regulile de circulație.
5. Motocicleta trebuie să ne aducă bucurie si relaxare. Nu porni la drum dacă ești agitat sau nervos. De cele mai multe ori asta nu ajută și poate duce la decizii proaste.
Acestea sunt câteva aspecte practice pe care noi cei de la moto-moto le-am enumerat aici. Ele nu sunt suficiente pentru ați garanta siguranța 100% pe motocicleta dar te vor ajuta cu siguranță. Noi încercăm de fiecare dată când suntem în spatele ghidonului să fim ambasadori moto. Încercăm să mergem cu responsabilitate și respect și să ne bucurăm de acest hobby minunat. Fiți si voi ambasadori moto-moto:)